Marlene Bromley-Challenor
Konsult – Arkiv & registraturMarlene har arbetat som arkivarie i ca 20 år inom statlig, kommunal och privat verksamhet. Tidigare anställningar har omfattat stöd och rådgivning till verksamheter, praktiskt arbete med ordnande och förtecknande av arkiv samt diarieföring och ärendehantering. Den mångåriga erfarenheten från offentlig förvaltning inkluderar även sekretessprövningar och utlämnande av allmänna handlingar. I den stödjande och rådgivande rollen har Marlene tagit fram instruktioner, handböcker, rutiner och riktlinjer kring dokumenthantering. Hon har utarbetat dokumenthanteringsplaner för specifika verksamheter och har i samarbete med andra tagit fram klassificeringsstrukturer. En viktig del har även varit att hålla utbildningar för personal. När det gäller att ordna och förteckna arkiv har Marlene en gedigen erfarenhet. Arbetet har omfattat förteckningsarbete med gallringsutredningar, avslut av arkiv och iordningställande av arkiv inför leverans till slutarkiv samt löpande ordnande och förtecknande av pågående verksamhetsarkiv.
Hon har även haft en uppsökande roll för att få verksamheter att leverera sitt arkivmaterial till slutarkiv och har varit involverad i arkivflyttar av varierande storlek. Under en av sina tidigare anställningar innehade hon en kombinerad arkivarie- och registratorstjänst. Det var oerhört värdefullt att arbeta med diarieföring i ett ärende- och dokumenthanteringssystem eftersom det gav hennes kunskaper som arkivarie en ny dimension.