Katharina Prager
Konsult – Arkiv & registraturKatharina Prager har arbetat som arkivarie i över 25 år och har erfarenhet från de flesta aspekter av arkiv- och dokumenthantering. För drygt 20 år sedan grundade hon det egna företaget Bra Arkivkonsult, som var verksamt fram till om med 2020. Genom åren som konsult har hon varit huvudkonsult i över 230 uppdrag samt bistått sina tidigare medarbetare i ett stort antal uppdrag.
Katharina ser arkivhanteringen som är en form av värdetransport över tid och rum, där lastningen och rutterna påverkar nutiden och framtiden. Digitaliseringen har ändrat sätten att transportera och som konsult är uppgiften att stötta kunderna i skapandet och förvaltningen av denna värdetransport. Katharina är van att skapa en balans mellan arkivkrav och verksamhetens behov av nytta och effektivitet i sin dokumenthantering.
Katharina är även författare till flera böcker inom arkivområdet och håller regelbundet föreläsningar på olika arkivvetenskapliga utbildningar och branschkonferenser. Hon har stor erfarenhet av både teori och praktik från registrering till arkivering.
För att återknyta till sina egna rötter köpte Katharina en gammal bondgård i sitt födelseland Österrike. Syftet är att starta ett Bed & Breakfast, med plats för yogaretreats och andra mindre grupper, som söker lugn och ro på landet. Coronapandemin har saktat ned den omvandlingen och öppnat möjligheten att, på distans, samarbeta med ArkivIT och fortsätta verka i den spännande och dynamiska arkivbranschen.