Maria Litton
Konsult – Arkiv & registraturMaria har 20 års erfarenhet av arkiv och informationshantering inom kommunal, regional och bolagsverksamhet. Hon har kompetens inom gallringsutredningar, dokumenthanteringsplaner, dokumentstyrning, utbilda i offentlighet och sekretess, ordna och förteckna arkiv, tillsyn och inspektioner, processkartläggning, verksamhetsbaserad arkivredovisning, arkivleveranser, sekretessprövning, utlämnande av allmänna handlingar och diarieföring. Maria har haft roller som specialist, utredare, utbildare, handledare, projektledare och som registrator, dataskyddsombud och webbredaktör.
I sin yrkesroll är Maria noggrann, drivande och lösningsinriktad. Hon uppfattas som utåtriktad, engagerad och diplomatisk. Informationen i verksamhetssystem och i arkivet är en viktig resurs i organisationen, därför värderar Maria en god kommunikation med alla berörda, för att utveckla nya lösningar och rutiner som blir tillgängliga och användbara. Arkivens betydelse för demokratin, både i den dagliga verksamheten och i ett längre perspektiv för framtida forskning, är frågor som engagerar Maria. Maria har tidigare utbildat sig inom teater, skådespeleri och skrivande. Hon har också studerat italienska på universitet i Italien och i Sverige.